Consument betaalt autoverzekering vaker te laat
Steeds meer consumenten betalen de premie voor de autoverzekering te laat, terwijl zij zich mogelijk niet realiseren dat dit grote gevolgen kan hebben.Tussen januari en april betaalde 2,4 procent van de 53.000 automobilisten voor wie Independer de premie int, te laat. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 1,2 procent. Het gaat dan om automobilisten die hun premie niet binnen 30 dagen na het verstrijken van de betalingstermijn hebben voldaan.
Zelf opdraaien
Het niet op tijd betalen kan ertoe leiden dat de automobilist zelf opdraait voor eventuele schade. Bij een premieachterstand van 30 dagen schort de verzekeraar bijna altijd de dekking op met terugwerkende kracht.
Dat betekent dat iemand die 31 dagen of langer zijn premie niet heeft betaald minimaal die periode niet verzekerd is. Op onverzekerd rijden staat ook een boete van 390 euro.
Uit de gegevens van Independer blijkt dat het vooral jonge automobilisten zijn die moeite hebben met het op tijd betalen van de premie. Van de facturen die aan 18- en 19-jarigen werden verstuurd, werd 5,5 procent te laat betaald. Bij jongeren van 20 tot en met 24 jaar was dat 3,3 procent.